Kirjoittaja Aihe: Jääkö X-Factor Suomessa ainoastaan yhden kauden mittaiseksi?  (Luettu 5847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PhineasMcClintock

• Vieras
Itse olen ihmetellyt kyllä erittäin paljon, ettei X-Factor ole imenyt katsojia kunnolla puoleensa. Finnpanelin sivut ovat kyllä surkuhupaisaa katsottavaa tämän ohjelman tiimoilta. Edes viime Sunnuntain ensimmäinen finaali ei nostanut katsojalukuja kuin muutamalla kymmenellä tuhannella, vaikka finaalikonsertit alkoivat ja kansalaiset olivat ennen tätä itkeneet sitä "kun ei kuulla laulamista tarpeeksi". Alle 500 000 katsojaa/viikko on kyllä jopa minunkin silmiini jokseenkin alisuorittamista.

Surkuhupaisaa asiasta teki sen, että maikkari hypetti(mainosti) tätä ohjelmaa aivan järjettömästi. Massiivinen promoaminen alkoi jo muutama kuukausi ennen koko ohjelman ensimmäistä jaksoa. Nyt kun tämä kausi päättyy niin persnettoa on taas saatu massiivisesti kasaan ja seuraavaa, olkoon se sitten Idols tai X-Factor, saadaan odottaa kaksi vuotta ainakin, ellei nyt jo enemmänkin.

Lisäksi nämä "enemmän glamouria kuin Idolsissa" ja "kaikki on nyt suurempaa kuin Idolsissa" -mainostukset nauratti ja naurattaa minua edelleen. Glamouria ei ole näkynyt ja nämä ohjelmassa vierailevat "maailmantähdet" tuskin olivat jutun pointtina pelkästään.

Ja mikä tässä on isompaa kuin Idolsissa? Finalistien lukumäärä tulee äkkiseltään ja ainoana asiana mieleen. Finaalikonsertit on jälleen palautettu takaisin Peacock-teatteriin, jossa luultavasti saa touhuta suht. halvalla vuokralla ja kuten näkyi Sunnuntaina, puitteisiin ei kauheasti ole satsattu.

Luulen, että maikkarin osalta on vieläkin rahapussin ja ylpeyden taakkana viime vuotiset kansallisteatteri-finaalit, jotka kävivät hyvin kalliiksi, satavarmasti.

Sinänsä harmi, mutta minulle samantekevää. Katson tätä huvia niin kauan kuin sitä kestää.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Lyhyt vastaus otsikkoon: en usko.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Minä kyllä pelkään, että tämän jälkeen tulee pieni tauko. 2-3 vuotta ainakin.

Osittain maikkari saa syyttää itseään. Ohjelman koelauluvaihe erityisesti oli toteutettu niin, että hommasta jäi jotenkin aneeminen kuva. Ei ollut suuren massatapahtuman tunnelmaa. Aneemisuutta lisäsi se, että kolmeen kategoriaan jakaminen poisti niin rankalla kädellä varmasti suosituimman ryhmän eli "teinisarjan"  laulajia.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Varmasti tauon pituus riippuu tulevan voittajan levynmyynnistä.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Jos voittajan suosio on samaa luokkaa kuin Talent-kisojen voittajien suosio, ei siitä hyvää kyllä seuraa.

capri

• Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
Suomen X-Factor ei todellakaan ole onnistunut ihan pääsemään sille tasolle, mille Brittien vastaava. Mutta en usko, että tämä on viimeinen kausi Suomessa koskaan. Eiköhän tästä opita toivon mukaan, ja tehdä sitten vähän paremmin seuraavalla kaudella. Ihan hyviä tyyppejä on kuitenkin löydetty. Toteutus ei ole ollut paras mahdollinen.

Amerikassahan alkaa ensi vuonna X-Factor, joten luultavasti ainakin se tullaan näkemään myös Suomen telkkarista. (Tai voisi kuvitella.)
Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

PhineasMcClintock

• Vieras
Jos voittajan suosio on samaa luokkaa kuin Talent-kisojen voittajien suosio, ei siitä hyvää kyllä seuraa.

Juu tosiaan Talentin "voittajanahan" pidetään viimeisimmän kauden osalta kaikesta huolimatta Markku "Susan Boyle" Laamasta huikean hypetyksen jne jne ansiosta. Levy tuli pihalle ja myihän se toki reippaat 12 000 kpl, mutta täysi (en sano floppi, koska se ei ole enää trendikästä) lapanenhan tuosta Laamasenkin touhusta tuli. Tuskin tarvitsee esimerkkejä tarjoilla.

Ja niistä oikeista voittajista nyt puhumattakaan. Vai onko joku kuullut kaikki mahdolliset m-kirjaimet nimessään oMaavasta Motoriikka-Magic-Mestari-Miimikko-Miikka Mäkelästä yhtään mitään Talent-voiton jälkeen? Tai kaksi vuotta sitten Talent-voittaja beatboxaaja Aleksi Vähäpassista?

Paha pelko on, että nämä meidän X-factorissa hypetetyt laulajat menevät päätyyn asti sinne Top3seen, sitten tulee levy ja sitten tulee... ei floppaus vaan sanotaan vaikka surkea alisuoritus menestyksen suhteen.

Ja noinhan siinä käy kun joka vuosi toistetaan samat virheet, vaikka niistä kuinka ennakkoon jauhetaan joka paikassa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2010 20:45:35 kirjoittanut PhineasMcClintock »

menni

• Tuplapistesieluinen fordemehiläinen
  • i
  • *
    • Profiili
Mä oon kuullu Motoriikka-Miikasta!
Olin itse asiassa kattomassa kun se esiinty Ideaparkissa (:
"Anyone who says that
sunshine brings happiness,
has never danced in rain"

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
X Factorin vahvuus on kuitenkin se, että
noille tuomareille on varmaan monen kokelaan mielestä mukavampi laulaa
kuin Idols-tuomareille, jotka ovat ilkeitä niille, joista eivät pidä. Luulen, että tämä fakta saisi jotkut osallistumaan.

Vesqdaa

• 2. semifinaalin laulaja
  • *
    • Profiili
Idolsiin verrattuna sama sika eri säkissä. Samat jätkät tekee, näön vuoksi eri jätkät tuomaroi. Talentin voittajien ongelma on kaupallistamisen vaikeus muilla kuin muusikoilla. Aleksi Vähäpassin kaltaiset beatboxaajat sopivat firman bileiden tai festarien väliohjelmanumeroksi, ei levytettäväksi (fiilis tulee nimenomaan live-äänentoistosta). Motoriikka-Miikkakin on ennenkaikkea live-esiintyjä. Mä en näe Suomen X-Factorin ongelmana sitä, että katsojia ei ole niin paljoa kuin Idolsilla. Voittajat soivat joka tapauksessa radiossa ennen pitkää ja saavat tavalla tai toisella tarvitsemansa näkyvyyden.

Ja ellen väärin muista, Idolsin finaalit olivat Oopperatalolla, eikä kansallisteatterissa..

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Voittajat soivat joka tapauksessa radiossa ennen pitkää ja saavat tavalla tai toisella tarvitsemansa näkyvyyden.

Ryhmien kaupallistamisessa on kuitenkin haasteensa olkoon sitten vaikka Enchant kyseessä. Menestyksenkin pitää olla aika suurta jotta se elättää koko ryhmän.

Ja ellen väärin muista, Idolsin finaalit olivat Oopperatalolla, eikä kansallisteatterissa..

Olin ihan varma, että muistat väärin, mutta muistit oikein. Minunkin muistissani "kansallisooppera" oli muuttunut "kansallisteatteriksi".

http://www.fremantlemedia.fi/index.php?p=ohjelmat&id=97

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Kylähullujen määrä on varmaan ensi kaudella pieni, kun tällä kaudella he eivät (onneksi) päässeet lähetykseen.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
MTV3 on myöntänyt X Factorin olevan pettymys. Katsojaluvut saisivat olla 20-30 prosenttia suuremmat. Toisaalta yksittäisen artistin uran kannalta saattaa olla parempi, etteivät ihmiset muista artistia X Factorista. Hyvän levyn julkaisseen X Factor-tähden saattaa olla helppo menestyä. Ihmiset, jotka eivät ole katsoneet koko ohjelmaa, ottavat uuden tähden ihan artistina.

I-Dolly

• Rivilauluissa säteillyt
  • Boop-boop-de-boop!
    • Profiili
Onhan X-Factor kuitenkin aika hyvät katsojaluvut saanut verrattuna esim. Kuorosotaan, joten luulenpa että saamme jatkossakin "nauttia" X-Factor-ohjelmasta. Toivottavasti kuitenkin kehittävät formaattia siten, että tuomarit menisivät vaihtoon joka kaudella. Ei noita samoja naamoja jaksa katsella siellä tuomaripöydänkään takana.

Tällä hetkellä kyllä tuntuu, että ihmisten innostus on lopahtamassa, kun näitä tv-staroja tuotetaan Suomen pienille musamarkkinoille vähän turhankin tiuhaa tahtia, ikäänkuin liukuhihnalta.

Sex is not the answer. Sex is the question. "Yes" is the answer.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Nyt Maikkari on kuitenkin Ilta-Sanomille myöntänyt epäonnistumisen.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Tuomareiksi pitää valita sellaisia, joissa on sen verran eurooppalaisuutta, että uskaltavat valita finaaliin myös Taru Ratilaisen tyyppisiä  naislaulajia.  Finaaleissa pitää olla jotakin glamourin tuntua eikä vain farkkupukuamisankeutta.

PhineasMcClintock

• Vieras
Tuomareiksi pitää valita sellaisia, joissa on sen verran eurooppalaisuutta, että uskaltavat valita finaaliin myös Taru Ratilaisen tyyppisiä  naislaulajia.  Finaaleissa pitää olla jotakin glamourin tuntua eikä vain farkkupukuamisankeutta.

Valitettavasti tätä ei tule tapahtumaan niin kauan kuin maikkarin "tämänkaltaisissa" ohjelmissa päättävänä elimenä on samat tyypit kuin Idolsissa. Maria mikälie Makarofin voisi ensisijaisesti painaa unholaan tästä koko tuotannon ohella.

Ihme, ettei maikkari itsekään oivalla sitä, miksi ohjelmat menestyy katsojaluvullisesti heikosti jne jne. Kaikki uusiksi alkaen tuomaristosta, jota saamme valitettavasti X-Factorinkin tiimoilta katsella pitkin kevättä.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Ehkä pahin virhe oli se, että avausjakso oli niin suunnattoman tylsä. Eikä jaksoa edes mielestäni mainostettu minään esittelyjaksona eikä jakson aikana kerrottu asiasta.

Monelle jäi huonot fiilikset koko ohjelmaa kohtaan avausjakson katastrofaalisen huonouden vuoksi. Moni ei ehkä koskaan enää palannut ohjelman seuraajaksi.

Aivan käsittämätöntä ammattitaidottomuutta Makaroffin/maikkarin taholta. Luulisi sen olevan itsestään selvää, että esittelyjakson tehtävä on suorastaan imaista katsojat mukaan. Parasta olisi varmaan ollut, että koko esittelyjaksoa ei olisi ollut. Olisi vain kerrottu formaatin idea ensimmäisen jakson aikana selvästi ja lyhyesti.

Myy

• Koelaulaja
    • Profiili
Hupaisa yksityiskohta katsojamääristä: Subilla Xtra-factorilla 92 000 katsojaa ja samalla viikolla Kristian Meurmanin häitä (Meidän häät) seurasi 201 000 katsojaa. Itse X-factorilla toki lähes puoli miljoonaa katsojaa.

http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top/2010/13/subtv.html
http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top/2010/13/mtv3.html

capri

• Puolikas tuplagee-hirmu
  • i
  • *
  • Life is like a box of chocolates.
    • Profiili
Xtra Factoria nyt ei siedä kuin parhaimmat ohjelman fanit.
Älä murehdi menneitä; niiden aika on ohi. Älä murehdi tulevaa. Sen aika ei ole vielä.

Ellu87

• 2. semifinaalin laulaja
  • *
    • Profiili

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, Etsku! X-Factor on kiusallisen kotikutoinen, tulee mieleen karaokekilpailu.

Anteater

• Idolsfreakbesserwisser
  • Idols-keskustelijat
  • *
    • Profiili
Koelauluista livahti jatkoon muutama huono laulaja, mikä oli vähän tylsää.

Etsku-Etana

• Pää Beruna
  • i
  • *
    • Profiili
Katsojia on vaikea saada tunteella mukaan, jos he eivät ole olleet valitsemassa finaaliin päässeitä. On vaikea olla innolla tukemassa Rennen tai Gugin valitsemia laulajia. Kaiken lisäksi Idolsin ikäryhmän laulajat olivat valtaosin Gugin joukoissa. Eli siinä missä Idolsissa semifinaaleihin pääsi 24 laulajaa (vai muistanko väärin), nyt samasta ryhmästä pääsi vain kolme. No, tämä ei ihan pidä paikkaansa, koska olihan Idolsin semifinaalivaiheessa myös yli 24-vuotiaita laulajia.

Negativ

• Forkan elokuvafriikistön pääfriikki
  • i
  • *
  • I wanna do bad things with you.
    • Profiili
    • Last.fm
Mä ihan tosissaan toivon, et näistä laulukilpailuista (oli sitten Idols tai tää X-Factor) pidettäis taukoa pari vuotta. X-Factor voisi sen jälkeen tehdä paluun ryminällä ja lunastaa ne odotukset joita jo nyt odotettiin lunastettavan. Kunnollista toteutusta kehiin järkevistä koelaulujaksoista lavastukseen ja muuhun vastaavaan.
Tuskin tää viimeiseksi tulee jäämään, vaikka katsojaluvat ovatkin olleet pettymys.

~It feels good. Is that reason enough for you.~

Hepsankeikka

• Teatteriin selvinnyt
    • Profiili
Minä haluaisian Suomeen Star Factoryn! Se sarja, jossa on yhdistetty Big Brother ja Idols. Siinä näkee oikein kunnolla, miten kokelaista leivotaan artisteja. Ainakin Ranskassa ja arabimaissa sarjaa on tehty.