Olipa mielenkiintoinen tämä käänne Eliaksen uralla.
Minustakin tämä tekee Eliaksesta mielenkiintoisemman. Elias onkin särmikkäämpi persoona kuin mitä on antanut ymmärtää!
Se, mikä minua hieman hämmästyttää, on Eliaksen valehteleminen oikeudessa. Luulisi, että uskovainen poika olisi kiltisti myöntänyt virheensä, pyytänyt anteeksi ja kärsinyt tuomionsa. Jotenkin tuo valehtelu särähtää minulle pahemmin kuin itse rikos.
Itsekin asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että tuskin puhui totta kun selitti luulleensa salaatiksi.
Mutta voi olla niinkin että hän tunsi reissulla niin kovia omantunnontuskia, että selitti koko jutun itselleenkin niin ettei mukamas tiennyt mistä oli kyse. Ihminen voi olla kaikkein helpoimmin itse itsensä petettävissä.
On mahdollista että kielimuuri esti asian selvittämisen perusteellisesti ennen "salaatinhakureissua", ja Elias halusi itse ajatella ettei tajunnut mitä oli tekemässä. Tämä näin kotipsykologialla selitettynä...
Elias on voinut vuosikaudet uskotella itselleen ettei tajunnut, ja siksi ei ehkä välttämättä tietoisesti valehtele nyt kun lehtijutuissa vakuuttaa että "en tiennyt että kyse oli huumeesta"...
Eliaksen uskovaisuudesta on paha mennä sanomaan, ainakaan siitä oliko uskovainen tuolloin. Mutta ainakin perhe on, ja oli varmasti kasvattanut pojan rehelliseksi. Luultavasti senkin vuoksi koko juttu oli niin vaikea kestää ja Elias oli halunnut unohtaa koko jutun...
Nyt oikeastaan toivoisi, että Elias olisi niissä maailmanparannuspuheissaankin antanut ymmärtää että on joskus elämässään mokaillut tms. vaikkei olisi suoranaisesti maininnutkaan millä lailla. Tämän asian valossa puhe oli ehkä turhan maalailevaa ja epämääräistä...
Kaikkea hyvää Eliakselle kuitenkin... Elämä jatkuu