Tervetuloa keskusteluihin, Satunnainen kävijä!
MINUN MIELESTÄNI
Ettei jää vaan väärää käsitystä, se "minun mielestäni" kohdistui vain itseeni. Halusin korostaa, etten ole esittämässä makuasioista yleisiä totuuksia. En siis syyllistänyt sinua siitä!
Tämä varotoimeni tuli ihan reflekseistä, koska Idolsin ja muiden laulukilpailuiden ympärillä käydyissä tämän foorumin keskusteluissa on vuodesta 2006 alkaen käyty kipakoitakin keskusteluita ja usein nimenomaan musiikkityyleistä.
Totta kai artisti voi erota valtavirrasta, mutta ainakaan minulle ei tule mieleen nuoria artisteja, jotka olisivat päässeet pinnalle turvautumalla vuosikymmenten takaiseen musiikkityyliin. Minusta se ei ole edukseen erottautumista se, että palaa menneisyyteen yksi yhteen -menetelmällä. Edukseen kannattaa pikemmin erottua tekemällä jotain uutta. Kuten esimerkiksi Sanni. Enkä kyllä näe mitään pahaa valtavirrassakaan, mikä tuntuu usein olevan "paha" vain suomalaisille vaan ei ruotsalaisille, tanskalaisille ja norjalaisille.
Uusi musiikki ei toki ole automaattisesti yhdentekevää ja voi vanhakin olla huonoa
Se pitää tietysti paikkansa, että jokainen uusi kappale ei ole parempi kuin vanhan musiikin ikivihreät.
Minä itse en kaipaa "erilaiseksi genreksi" sitä, että laulaa vuosikymmenten takaista musiikkia. Jo Tenavatähdessä oli ongelma, että tytöt lauloivat ajankohtaista musiikkia mutta pojat sitten turhan usein rillumareitä. Seuraava video symboloi tätä selkeästi:
https://www.youtube.com/watch?v=aqn4HjnizMwVarmasti erilainen genre ja vanhaa musiikkia, mutta miksi Suomen pitäisi olla ainoa maa maailmassa (varmasti), jossa Voice Kids olisi tällaista? Entä saavatko vain pojat tehdä saman? Jos tyttö laulaa Puhelinlangat laulaa, onko sekin sitten piristävä erilainen genre? Minä ainakin torkahtaisin TV:n eteen.
Totta kai Iiro osaa laulaa vaikka Lotta ja Ajlin olivatkin häntä parempia siinä. Näistä musiikkityyleistä keskusteleminen ei siis tarkoita hänen väheksyntäänsä laulajana! Mutta en minä näe, että hänellä olisi jokin "valtti", vaikka olettaisimme, että hän on päässyt valitsemaan kappaleensa itse. Jos Logomon yleisön enemmistö on 35+ naisia, on tietysti selvää, että hän on menestynyt yleisöäänissä ja voi vaikka menestyä finaalissakin. Mutta siihen se sitten jää, koska olen ihan varma, että sen genren levyllä ei ole kysyntää. Se jää sitten vain menestymiseksi tässä kilpailussa ja hienoahan sekin toki on!
Miksi ihmeessä lasten pitäisi harrastaa "pappa-musaa"? Mikseivät saa harrastaa nykymusaa? Ovatko sitten papat vastavuoroisesti kiinnostuneita nykymusasta? Eivätkö? Mikseivät? Miksi se ei ole ihan OK, että lapset fanittavat elossa olevia ja edes samalla ikäplaneetalla olevia artisteja sen sijaan, että vain Frank Sinatra, Tapio Rautavaara ja ehkä Tapani Kansa (elossa) olisivat sallittuja?
Eli juuri lasten ja nuorten pitäisi tuntea SEKÄ nykymusiikki ETTÄ 5-100 vuotta vanha musiikki. Miksi ihmeessä? Eivät American Idolinkaan laulajat useinkaan tunne vanhempaa musiikkia vaikka olisivat kuinka hyviä laulajia sinänsä.
Missä kilpailussa joku on menestynyt vanhoja kappaleita valitsemalla? En muista sellaista Idolsista, X-Factorista, Voicesta tai KidSingistä. Tämä semifinaalihan ei kelpaa esimerkiksi, koska tuotanto pakotti kaikki laulajat laulamaan vuoden 1986 tai vanhempia kappaleita. Sama jatkunee toisessakin semifinaalissa. Ei se ole minusta rohkeutta, että laulaa suomeksi vanhan kappaleen. Vähäsen kulahtanutta se kyllä on. Mutta nämä ovat siis niitä mielipidekysymyksiä!
Minä kaipaan tuoreutta ja jos Voice Kidsissä siihen ei anneta mahdollisuutta laulajille missä sitten?