Live 1:
Jotain häikkää oli omasta mielestäni alussa mixausten kanssa. Moni hyväkin laulaja kuulosti epävireiseltä (ainakin paikoin) ja ääni tuli jotenkin kuin hiljennettynä, vaikka olis nupit ollut kaakkoon asti viritettyinä. En itse ymmärrä teknistä puolta, ihmettelin kyllä, että kaikki ei ihan kohdillaan. Kun katselin tweettejä, siellä oli kymmenittäin tästä valituksia. Alun jälkeen muuttui. Harmi, sillä joidenkin esityksen taso jäi laimeaksi ja lopputulos kärsi.
- Johanna - Väärä biisi. Huono mixaus. Johannan ääni olisi pitänyt kuulua paremmin ja vaikea uskoa, että nyt yhtäkkiä olisikin täysin huono epävireinen laulaja, kun muistelee edellisen biisin vaikeutta ja hänen laulutaitoaan. - Joku kunnon soul-biisi ja mixaajat pois vessatauolta, niin tulos olisi ollut parempi. Näin uskon.
- Jussi - Karismaa oli, pidän biisistä. Mutta vähän sama kuin Johannalla, jäi jotenkin ulostulo vaisuksi. Jotkut kohdat olisi pitänyt tulla isommalla powerilla. Jussissa on charmia jollain tavalla, ja mieslaulajista tässä kisassa hän oli kärkeä. Eli ihan oikein, että meni jatkoon.
- Anni - Sama juttu. Näytti, että Anni olisi vetänyt kovemmin välillä, mutta ulostulo oli laimea. Mixaus-ongelma osittain myös. Toisaalta olivat ehkä sopineet, että hiljaiset kohdat vedetään herkästi, että hänen äänensä kauneus ja tyyli säilyisi. Niissä irrottelukohdissa varmasti lauloi kovemmin, kotistudioon ei kyllä kuulunut kuten olisi pitänyt. Kokonaisuudessaan arvostan riskin ottoa. Ehkä arvasi, että Elastinen ottaa Erikin ja halusi näyttää lopuksi varmuuden vuoksi jonkun uuden puolen itsestään. Pidän Annista yhä edelleen. Jos olisi tässä vaiheessa vetänyt knockoutin biisin Make you feel my love, olisi ollut vaikea perustella Erikin jatkoon meno.
Luulen myös, että Annilla oli ennakkoääniä paljon ja niiden perusteella olisi ollut kakkonen. Too bad.
- Ville - täysi yllätys. Genre (ei suomeksi ainakaan, vaikka rakastankin alkuperäistä versiota englanniksi), ei omaani, mutta pakko myöntää, että omassa sarjassaan Ville veti parhaansa. Tässä alkoi jo toimia mixauskin. Ja bändi veti hyvin - kuten koko ajan.
Villen vapautunut esitys ja liikkuminen oli loistavaa. En nyt Bubbleen vertaisi, mutta olen varma, että Villestä tulee tanssikansan tähti.
- Sini - hän yllätti parantamalla paljon. En ole Siniä nostanut kovin kärkeen ennen, mutta tän biisin lauloi ihan hyvin. Ja mixaus toimi.
Ainoa kritiikki menee puvustajille: asu ei ollut Sinin parhaita puolia korostava. Joka tapauksessa ihan ookoo suoritus.
- Erik - Elastisen best buddy. Kaikki oli tehty vimpan päälle. Soittajat esityksessä koko ajan vieressä, täydellinen valaistus, naama softattu, haettu vanhanaikaista lookia, jne. Erik ei kuitenkaan itse mielestäni ollut esityksen pääosa, eli ei tähden paikkaa saanut eikä ottanut. Ei liikkunut rivistä kuin sivulle ja senkin aika jäykästi. Ääni ei ole mitenkään loistava, mutta joku hyvä swingi siinä on. Ja positiivinen tapaus, kuten Elastinen sanoi. Vähän tästä tuli se maku, että vaikka Erik olis vetänyt UkkoNooan epävireessä, olisi Ela keksinyt jonkun syyn valita hänet. Voi kuitenkin olla, että hänen tyyppistä esiintyjää on tarvittu tässä maassa. Mutta paljon on taitoja kehitettävä: äänen ja liikkumisen suhteen. Pelkkä iso hymy ei riitä.
- Emma - hänen kohdallaan taisi olla taas kaikuefekti (kuten ihan ensimmäisessäkin verhon takaa lauletussa), joten ääni kuulosti teknisesti hyvin mixatulta. Mutta joka tapauksessa Emman ääni on mahtavan syvä ja matala, ja samalla kuitenkin vahva ja tunnelmallinen. Emma oli ainoa, jonka kohdalla ei tarvinnut valittaa puvustajien mausta (monella oli asut valittu omituisesti). Se vaikutti myös kokonaisuuteen. Olen super iloinen, että Emma meni jatkoon. Ja se oli itse asiassa ihan selvä. Paras tällä kertaa. Ja Emma on alkanut selvästi myös rentoutua eli nyt jo esiintyjän taidotkin parantuneet.
- Juho - hänelläkin oli ekassa blind-osiossa kaikuefekti, joka sai biisin kuulostamaan paremmalta. En muista oliko tässä. Mutta kaikilla loppupään laulajilla mixaus oli onnistunut. Olen tykännyt ennen Juhon äänestä, mutta en ole povannut hänelle jatkoa varmaksi, koska hänessä ei ole mielestäni staran ominaisuuksi - hieman liian harmaa minun makuuni. Ääni on kaunis ja persoonallinen kyllä ja mielelläni kuuntelen, ainakin jonkin aikaa. Mutta biisivalinta meni nyt överiksi: niin imelää, että hampaita vihloo. Ja täysin varman päälle valittu. Joku sensuellimpi biisi kuin tuollainen ikikulunut itkulällätys. En myöskään pitänyt Juhon liian harjoitellun oloisista ilmeistä. Haki niillä tulkintaa ja tunnetta, mutta ei mennyt vatsaan asti. Jäi kasvoille. Se vei mun osalta makua.
Elan tiimistä paras oli Emma. Elan tiimistä Erikin sijaan jatkoon olisin valinnut Annin - jo pelkästään aiempien esitysten perusteella. Sekä herkän äänen ja suloisen persoonan takia.
Annen tiimistä paras oli ehkä Jussi. Karismaattisin esitys ja paras biisi. Ja tykkään äänestäkin. Toinen jatkoon menijä - höh. Kuka se nyt sit olisi ollut? Juho-kiintiö kohdaltani täysi. Eli siis joko Sini tai Ville. Ehkä sitten Ville - vaikka ei Vof-tyyliä, enemmän tanssi-iskelmää jne. Eli jos pelkkä tämänkertainen esitys ja hänen kehitys huomioiden - niin sitten Ville.
Siinä se. Odotellen seuraavaa liveä, jossa monia hyviä naislaulajia. Tuuli, Maya, Camilla, Tia ja Siru. Saas nähdä. Kuulemiin.