Artistit saavat tulonsa suurimmaksi osaksi nimenomaan keikkailusta. Levymyynnistä ei paljon ollenkaan. (Paitsi jos sanoitat ja sävellät kappaleita itse) Siksi tällainen "piilosuosio"kin voi sen kannalta olla tärkeää. Mitä suositumpi artisti ---> sitä enemmän keikkaa ja rahaa itselle. Totta kai tästä myös soittajille menee oma osansa, työtäänhän hekin siinä tekevät ja ovat osa pändiä
En tietenkään väitä vastaan etteikö suuri levymyynti ole hyvästä ja tärkeää, sehän myös lisää suosiota. Etenkin se on sanomattakin selvää, että kappaleiden täytyy olla onnistuneita, niillähän sitä eteenpäin mennään niin levyillä kuin keikoillakin. Mutta edelleen en usko, että spotify/youtube on se menestyksen tuho ja siksi ura tuhoon tuomittu ja etteikö artistia lämmittäisi tai hyödyttäisi se, että häntä näilläkin tahoilla noteerataan. Kyllähän se on ihan loogistakin. Jos artistista kiinnostutaan niin sitten kiinnostutaan ja se kiinnostus voi löytyä sielä spotifysta (joista artistit käsittääkseni saavat osansa ihan yhtä paljon kuin levynmyynnistä. Toki se molemmissa saattaa sitten olla se "ei senttiäkään") Itse olen tähän mennessä löytänyt lähes jokaisen bändin, josta olen suuremmin kiinnostunut nimenomaan netistä. Ilman sitä en olisi välttämättä näistä kuullutkaan ja sitten olisivat menettäneet ainakin yhden kannattajan. Missä välissä kukaan on muuten haukkunut etukäteen ketään?
Luin muuten jonkin aikaa sitten PMMP:n haastattelun, missä he muistelivat läpimurtoaikojaan ja ratkaisevin tekijä oli ollut jokin suuri festarikeikka heidän kakkoslevynsä aikoihin. Käytännössä koko yleisö oli kävellyt levykauppaan keikan jälkeen ja siitä lähti bändin nousukiito ylöspäin, joka pysähtyy vasta nyt kun bändi lopettaa. Että kyllä se voi noinkin päin toimia.
/Aivan, niinkuin alhaallakin sanottiin. Tuli mieleen vielä, että Tehosekoitinhan teki tässä pari vuotta sitten toistaiseksi viimeisen comeback keikkansa, johon syy oli se että oli rahat loppu :DD/