Olisikohan tämän foorumin pääjehu ollut jossain kohtaa vinkumassa miksei dumareissa ole niitä äitiaurinkoisia enemmän. Kertoo juuri tämän päivän hengestä miten överiksi mennyt positiivinen ulkoinen pinta on tärkeintä eikä enää edes mietitä ammattitaitoa.
Jussi69, Lauri Ylönen sekä Jone Nikula ovat kovia sainauksia ja uskottavuuden luojia Idolsille vaikkei heidän tummanpuhuva olemus vastaakaan jonkun vaaleanpunaista hunajasuklaa maailmankatsomusta. Asia edellä, jätetään pintapiirit ja rintaliivit niille ketkä puhuvat paljon, mutteivat sano mitään.
Sini Sabotagen veisin ravintolaan milloin vain, mutta hänen musiikkiteollisuuteen liittyvää osaamista en osta koskaan. Tuskin moni muukaan.
Jos minua tuolla sulosointuisella kommentilla tarkoitat, niin noinhan en ole koskaan sanonut. Päinvastoin, erityisesti Voicen yhteydessä olen kertonut mielipiteeni, että tähtivalmentajien kehut menettävät arvonsa kun jokainen saa mahtilepertelyt.
Idolsin kohdalla olen valittanut vain sitä, että ei-pop-tuomarit ovat usein lytänneet poppia laulaneet koelaulajat vain siksi, että nämä lauloivat poppia. En anna rock-muusikoille mitään sen suurempaa arvoa musiikin arvioijina. Usein se on päinvastoin, koska rokissa pelataan maskuliinisuudella ja rock-uskottavalla olemuksella. Miksi ihmeessä 16-18-vuotiaan pop-prinsessan pitäisi täyttää tällaisia ehtoja? Laulajan osaamista ei siis tule mitata sillä, kuinka hyvin hän osaa laulaa rokkia. Asia pitää mitata sillä, kuinka hyvin hän osaa laulaa sellaista musiikkia, jolla tulee toimeen sooloartistina. Isoimmat rahat tehdään radiossa soivilla popbiiseillä. Niin se vain on.
Etukäteen pelkäsin Jussi 69:n ja myös Laurin asennetta tuomareina, mutta olen iloisesti yllättynyt! Myös Jone on parantanut. Hänhän otti muiden tuomarien kanssa pohjakosketuksen Idols 2011:ssä, missä siivilään jäi lähinnä jerkkavirtasia. Nyt hänen asenteensa on paljon kaupallisempi. Hyvä!