TOIVOTTAVASTI ET MENETÄ MALTTIASI TÄMÄN KESKUSTELUN JOHDOSTA!
Nämä asiat on käyty moneen kertaan aiempien Idolssien aikana (tai nythän ollaankin VoF-aiheessa). Mutta joka kertahan tämä nousee esille.
Perusongelma on se, että ihmiset löytävät vireongelmia yleensä vain niiltä laulajilta, joista he eivät muutenkaan pidä. Sitäpaitsi yleensä vireongelmia on vain naisilla. Jostain kumman syystä.
Tämä keskustelu kiertää rataa, koska ilmeisesti sinun mielestäsi harhanuottia ei ole olemassa. Koska jokainen nuotti voi olla "väärä". Ina laulaa ulkona vireestä jos verrataan alkuperäiseen, eli siihen, mihin todennäköisesti laulaja on suorituksessaan tähdännyt.
No nyt päästään vähän lähemmäksi asiaa. Virheen pitää olla niin selvä, että SUURI OSA kuuntelijoista sen huomaan. Sillä ei ole MITÄÄN väliä, jos virhe on niin pieni, että vain laulamista Singstar-pelinä pitävät karaoke-laulajat ja klassisen musiikin harrastajat huomaavat sen (tai ovat huomaavinaan). Huom. näihin ryhmiin kuuluu toki muunkinlaisia ihmisiä!
Koska jos näin ei määritellä, laulaja laulaa väärin, jos maailmasta löytyy YKSIKIN niin tarkkakorvainen ihminen, joka huomaa virheen. Erityisesti jos asia erikseen vahvistetaan mittalaitteella.
Tästä keskustellaan jokaisen Idolsin yhteydessä.
En ole maininnut sanallakaan autotunesta tai siitä, etten kykenisi nauttimaan laulusta. Klassinen musiikki ei saa aikaan yhtään sen enempää pahaa kuin mikään muukaan musiikin laji. Se vaan opettaa tulkitsemaan musiikkia tietyllä tapaa. Minulle se on tuonut hieman pedagogisemman lähestymistavan musiikkiin, ja sama "vika" vaivaa muuten myös Idols-tuomari Laura Voutilaista.
Klassinen musiikki tuottaa pahaa sitä kautta, että se opettaa musiikin kauneuden syntyvän virheiden välttämisen kautta. Vaikka niinhän asia ei ole ainakaan laulun suhteen. Pieleen ei saa laulaa, mutta yksittäiset pienen pienet virheet ovat merkityksettömiä. Ymmärrän sen, että pianokappaleessa tuntuu pahalta, kun soittaja iskee väärään koskettimeen mutta ihmisen ääni on ihan erilainen instrumentti!
Laura Voutilainen toimii taas laulunopettajan roolissa, ei tavallisena kuuntelijana! Hänen kuuluukin huomauttaa pienistäkin virheistä!
Eikä sinun tarvitse olla pahoillasi, koska musiikki tuottaa minulle mitä suurinta nautintoa. Ja en kai minä Idolsia seuraisi, jos tämä ei minua kiinnostaisi tai aiheuttaisi nautintoa.
No hyvä sitten!
Mutta minusta pirteä mutta pieniä virheitä sisältävä lauluesitys on tsiljoona kertaa nautittavampi kuin tylsä mutta virheetön esitys.
Idols-tuomarina minä olisin taatusti se motkottava virepoliisi, joksi Nina Tapiota hänen aikanaan syytettiin. Ja miksei sellainen saisi ollakin. Toki poptähden pitää olla muutakin kuin hyvä laulaja, mutta sen verran perinteitä kannattava olen, että minusta muusikon pitää olla myös ammattitaitoinen musiikin saralla.
Idols-tuomarina saa olla virepoliisi! Mutta haluaisin toki, että virepoliisin kyvyt on mittalaitteella etukäteen todistettu.
Jos et suhtaudu vakavasti musiikin harrastajien tuomioihin vireestä/harhanuoteista, kenen sanomana sitten voit ottaa ne vakavasti? Ainoastaan mittalaitteella mitattuna? Koska se mittalaite muuten olisi näyttänyt punaista noiden Inan nuottien kohdalla. En halua nostaa itseäni mitenkään jalustalle, enkä varsinkaan pidä itseäni hyvänä laulajana (muuten olisin varmaan Idolsiin hakenutkin), mutta väitän silti, että tämä on niitä harvoja asioita, joissa minä olen edes hieman hyvä.
Nettikeskusteluissa en ota kenenkään arvioita absoluuttisena totuutena, jos kyseessä on aistinvarainen havainto. Ja syystäkin olen tätä mieltä, kuten ylä/alavire-esimerkkini osoitti. Mutta asiaa auttaa kyllä aina se, jos virepoliisi suostuu ilman suurempaa suostuttelua kertomaan ne kohdat, joissa laulaja laulaa väärin ja samalla kertomaan sen, olisiko pitänyt laulaa matalammalta vai korkeammalta. Aniharva virepoliisi haluaa ottaa tällaisen haasteen vastaan vedoten esim. aikapulaan, mutta tämäntapaiseen keskusteluun riittää kaikki maailman aika.
En viittaa sinuun, koska sinähän otit haasteen vastaan!! Tosin et ole vielä sanonut, olisiko pitänyt laulaa korkeammalta vai matalammalta.
Eräät muut kommenttisi saivat minut laskemaan esittämiesi arviontien luotettavuutta. Tällaisissa keskusteluissa toki aina tarkkailee mielessään mitä kukin kirjoittaa ja mihin tyyliin. Sen pohjalta syntyy sitten eräänlainen luotettavuuskerroin. Mitenkäs sitä muuten pitäisikään toimia, kun keskustelee tuntemattomien ja nimettömien ihmisten kanssa?
Absoluuttista sävelkorvaahan minulla ei ole (luojan kiitos, koska se voisi tehdä monesta asiasta helvetillistä), joten kykenen kyllä tekemään virheitä ja nauttimaan myös epävireisestä laulusta.
Ole sitten onnellinen! Tosin en usko kenelläkään olevan ns. absoluuttista sävelkorvaa ellei sitä mittalaitteella todisteta. On helppo väittää sitä ja tätä siitä, mitä muka aistii.