Heh, jopas Etsku vastustaa kaikua :-), en ehkä osaa kääntää päätäsi, mutta pari ajatusta kaiusta. Kaiun tarkoituksena on elävöittää ja tuoda ns. tilan tuntua. Livenä kaiun merkitys vähenee, koska esiintymispaikka/sali/halli/areena/stadioni tuottaa kaikua jo itsessään. Kaikujen käyttö on näissä lähinnä hienosäätöä, aina se tilakaan ei soi haluamalla tavalla. Kun esiintymistilassa soitettu/laulettu viedään TV-vastaanottimiin, siihen ajetaan mukaan myös ns. "saliääntä", jossa eri puolille yleisöä yms. sijoitetut mikit nappaavat talteen yleisön ja sen, miten se sali/stadioni/yms. soi. Tämä ääni on kuitenkin melko rujoa, eikä pelkästään sillä saada useinkaan järkevää tilaa. Siksi kaiku lisätään keinotekoisesti. Lisäksi eri miehet miksaa livenä ja telkkariin. No miksi sitä kaikua sitten pitää olla? Koska sitä on livenäkin luonnostaan, ja se on yksi syy, miksi livenä laulun epävirettä ei huomaa yhtä helposti kuin telkkarissa. Täysin kaiuton, eli "kuiva" laulusoundi saa laulajan itse asiassa kuulostamaan huonommalta kuin mitä tämä on, eikä näin tee oikeutta laulajalle. Ja kyllä mä haluaisin jotenkin päästä siihen livefiilikseen vaikka sitten kotisohvalla.
Lisäksi, kaiku luo syvyysvaikutelmaa ja halutun etäisyyden kuulijan ja laulajan välille. En itse asiassa keksi, miksi kaikua pitäisi erityisemmin vihata. Tietysti jos on liikaa kaikua, hommat menee mössöksi jne. Kaikuja on käytetty vuosikymmenet, ja myös Etsku sinun suosikkilevyillä sitä on enemmän kuin uskallat aavistaakaan, ja todennäköisesti myös autotunea ;-).
Tulikin mieleeni, että et välttämättä tarkoittanut kaiulla samaa kuin minä, vaan ns. "viivettä". Esim jos huudat järvelle, järvi huutaa takaisin. Siinä on viive. Mutta jos huudat kirkossa, kirkkosali soi pitkään ja se on kaikua.
Siitä päästiinkin tunetukseen. Olet oikeassa, että kaikkea tunetusta ei tietenkään voi kuulla, koska laulua voidaan tuneta halutuista tavuista juuri sen verran kuin on tarvetta, mutta täydellisen vireen minä ainakin tunnistan. Livenä tunettamista ei kuitenkaan voi saada kovin huomaamattomaksi, koska se on hyvin karski menettely. TVOF:ssa on pieniä epäpuhtauksia kaikilla laulajilla, ei tosin sellaisia mitä Idolsissa. Olen vähän sitä mieltä, että jos Idolsilla olisi budjettia siinä missä TVOF:llakin, ei meininki olis ihan niin "luomu" mitä se nyt on. Ja joo, Diandran esityksessä oli kaikua ja viivettä todella paljon.