Koska en nähnyt täällä omaa topikkia Nightwishille, niin päätin sellaisen luoda. Nightwishin uusin albumi IMAGINAERUM (nimi muutettu vasta) ilmestyy tämän vuoden lopulla, joten juttua saattaa siis piisata.
Nightwish on suomalainen, Kiteeltä kotoisin oleva vuonna 1996 perustettu sinfonista metallia esittävä yhtye. Nightwish on yksi niistä yhtyeistä, jotka 1990-luvun lopulla kehittivät ja nostivat sinfonisen metallin suosioon. Nightwish on kolmen menestyneimmän yhtyeen joukossa Suomessa.
Yhtyeen useimmat kappaleet säveltää ja sanoittaa kosketinsoittaja ja yhtyeen johtohahmo Tuomas Holopainen. Nightwishiä nosti tunnettavuuteen etenkin klassisesti koulutettu laulaja Tarja Turunen. Turunen erotettiin avoimella kirjeellä lokakuussa 2005 yhtyeen maailmankiertueen päätyttyä Helsingin Hartwall Areenalla. Yhtye löysi puolentoista vuoden julkisen haun jälkeen uuden solistin, ruotsalaisen Anette Olzonin, jonka ensimmäinen pitkäsoitto yhtyeen kanssa on Dark Passion Play (2007). Albumista Century Child (2002) lähtien Nightwishin musiikissa on kuultu myös basisti Marco Hietalan ääntä.
Yhtyeen musiikkia on kuvailtu muun muassa sinfoniseksi metalliksi, progressiiviseksi metalliksi, neoklassiseksi metalliksi ja power metaliksi, sekä usein myös goottimetalliksi, vaikkei Nightwish varsinaisesti olekaan tyylilajin edustaja. Tuomas Holopainen kuvaili kerran yhtyeen musiikkia "melodiseksi hevimetalliksi naisäänellä". Myöhemmin hän on kuitenkin määritellyt yhtyeen tyylin sinfoniseksi metalliksi.
5. joulukuuta 2008 Nightwish palkittiin toisena suomalaisena rock-yhtyeenä Radio Rock Finlandia -palkinnolla.Albumit Angels Fall First (1997)
Oceanborn (1998)
Wishmaster (2000)
Century Child (2002)
Once (2004)
Dark Passion Play (2007)
Imaginaerum (2011)
- Wikipedia
Itse aloitin Nightwishin fanittamisen vuonna 2004, jolloin kärsin teiniajan sydänsuruista ja varastin Century Child -levyn silloiselta exältäni. Oon aika kelmi
Levyn sanoitukset sopivat täydellisesti silloiseen olotilaani ja rakastuin aika palavasti kyseisen yhtyeen musiikkiin. Kaikki levyt olen hankkinut ja kahdella keikalla käynyt (Levi 2007, Ruisrock 2008). Tarjaa fanitin aika kovaa, mutta Aneten hyväksymisen kanssa mulla ei ollut mitään ongelmia. Nyt onkin paljon helpompi laulaa biisien mukana ja Anette on loistava laulamaan ja esiintymään VAIKKAKIN suosin Tarjaa Nightwishin musiikin tulkitsijana omalaatuisen äänen ansiosta.
En malta odottaa uusinta levyä. Leffaa taas odotan pienellä varauksella, mutta uskon kuitenkin musiikin olevan jälleen kerran sieluni sulattavaa sinfoniametallia. Ah <3