Minä en ihan ymmärrä sellaista linjaa, että vain viimeisin esitys ratkaisee sen, kenet haluaa pudottaa. Eli jos laulaja B olisi ensin kolme kertaa ylivoimaisesti paras ja sitten epäonnistuisi kerran, hänet pitäisi tällaisten näkemysten mukaan heti pudottaa.
Minä en ajattele niin. Se on selvä, että jos suosikkilaulaja paljastaa lopulta ettei oikeastaan olekaan niin hyvä, siitä vaan menoksi sitten. Mutta en ole valmis äänestämään pois laulajaa, joka on vain kerran ns. vähiten huono. Kappalevalinnat ratkaisevat ja joskus voi tulla haparointia. Ei hyvää Idols-voittajaa tällaisella rankaisusysteemillä löydetä.
Minä arvioin, onko jostakin laulajasta menestyväksi artistiksi. Silloin annan hänen hieman epäonnistuakin ja silti annnan hänelle ääneni (jos äänestäisin). Tarvittaessa muutan suosikkiani, jos joku toinen alkaa laulaa ilmiömäisesti ja oma suosikkini ei enää olekaan niin hyvä.
Ihan hyvänä esimerkkinä on tapaus-Anna. Jos hänestä on muuten pitänyt ja arvioinut hänen mahdollisuutensa hyviksi, onko järkevää toivoa hänen putoavan heti, jos yksi hänen esityksistään ei miellytä? Minusta ei ole. Muutenhan voittajaksi voi nousta se, joka on tasaisesti "toiseksi huonoin" viikosta viikkoon.
Vaikka otin Annan esimerkiksi, kyseessä on yleinen periaate.
Se on tietysti ymmärrettävää, että ne ihmiset ovat valmiita heittämään kenet tahansa pois kevyinkin perustein, kenellä ei oikeastaan ole edes kunnollista kiinnostusta ohjelmaa kohtaan ja joilla ei ole eikä tule ketään varsinaista suosikkia.