Minä kyllä tulkitsen asian niin, että koti-ikävä-puheet sun muut olivat itse asiassa tekosyitä, joilla Martta edes hieman pehmensi sitä, että hän yksinkertaisesti luovutti. En minä ole koskaan enkä milloinkaan tavannut 17-vuotiasta, joka ei pysty olemaan poissa kotoa 2-3 päivää ilman voittamatonta koti-ikävän tunnetta. Siinä mielessä minusta "kaikki eivät ole samanlaisia" ei oikein toimi. Ihan normaali tyttöhän Martta muuten oli.
Kyllä keskeisin syy oli se, että Martta tuli kilpailuun lopultakin aika vähin eväin. Eihän hän ollut harrastanut laulua kuin vuoden verran ja ilmeisesti lähinnä Paramoren ja Avril Lavignen coverien merkeissä. Ei hänellä sitten ollutkaan itseluottamusta eikä oikein osaamistakaan uusien laulujen oppimiseen. Martassa on varmaan potentiaalia, mutta hyvin vähän hän sitä edes koelauluissa näytti. Jollain toisella habituksella varustettuna hän olisi jäänyt koelauluihin. Siksi tuntuukin hieman ihmeellisestä se, kun tuomarit hehkuttivat häntä varmaksi semifinalistiksi. Miten niin? Millä perusteilla?
Itse en tätä keksinyt mutta muualla netissä sattui silmään arvelu, että Martta halusi poistua kilpailusta ennen kuin hänet pudotetaan. Hän oli huomannut, että uuden laulun opettelu ei suju, joten parempi poistua paikalta omalla päätöksellä, jolloin "kasvojen menetystä" ei tapahdu. Minä itse olen niin kilpailuhenkinen, että arvostan aina enemmän niitä, jotka katsovat pelin loppuun asti eivätkä luovuta. Eihän tilanne vielä sellainen ollut, että Martan elämä olisi ollut muuttumassa Idols-artistin elämäksi. Kyseessähän oli kai vain yksi lisäpäivä teatterissa. Yksi yö ja yksi päivä. Luovuttaminen sen jälkeen olisi ollut jotenkin kunniakkaampaa, jos Martta kuitenkin olisi tullut valituksi semifinaaleihin.
En minä halua ollenkaan negatiivisella tavalla kritisoida Marttaa. Oikein mukavan tuntuinen tyttö! Mutta minusta ei ole täysin reilua muita laulajia kohtaan se, että nostetaan hymistelykorokkeelle sellainen laulaja, joka luovutti kesken kaiken siinä missä monet muut vastaavassa tilanteessa olevat yrittivät loppuun asti ja tulivat pudotetuiksi.