Johanna on kotoisin Lumijoelta ja aloitti uransa vuonna 2004 duetoimalla Tomi Metsäkedon kanssa kappaleella
Tahdon tanssia kanssasi. Vuonna 2005 Johanna julkaisi debyyttialbuminsa Hetki hiljaa.. Hän tuli suuren yleisön tietoisuuteen lopullisesti vuoden 2007 euroviisukarsinnassa, jossa hän esitti kappaleen Olet uneni kaunein. Kurkela sijoittui kisassa kuudenneksi ja sai viisufanien jakaman fanipalkinnon. Muutamaa viikkoa myöhemmin ilmestyi hänen toinen studioalbuminsa Marmoritaivas.
Johanna Kurkelalla on monipuolinen musiikkitausta. Hän on soittanut viulua viisivuotiaasta aina kahteentoista ikävuoteen saakka. Sen jälkeen hän on opiskellut muutaman vuoden klassista pianoa sekä käynyt Madetojan musiikkilukion Oulussa.
Johanna on tehnyt yhteistyötä Sonata Arctican & Vesa-Matti Loirin kanssa.
AlbumitHetki hiljaa (2005)
Marmoritaivas (2007)
Kauriinsilmät (2008)
Hyvästi, Dolores Haze (2010)
Uneni kauneni - parhaat 2005-2011 (kokoelmalevy, 2011)
SingletOlen sinussa (2005)
Olet uneni kaunein (2007)
Sun särkyä anna mä en (2007)
Marmoritaivas (2007)
Kauriinsilmät (2008)
Hän ei kävele koskaan (2008)
Salaisuuksia (2008)
Rakkauslaulu (2010)
Tuo se mulle (2010)
Elegia (2011)
Johannan nettisivut:
http://www.johannakurkela.net/Itse tykkään kovasti Johannan musasta ja omistankin kaksi hänen levyään <3.. Johannan parhaimmat kappaleet mielestäni ovat Rakkauslaulu, Sun särkyä anna mä en, Olet uneni kaunein, Kauriinsilmät, Pohjanmaa, Hän ei kävele koskaan, Marmoritaivas, Salaisuuksia & Ainutlaatuinen.
Johanna muuten esiintyy ensi sunnuntaina 12.12. MTV3:lla Plan-gaalassa, joka tulee klo 19.30 – 21.
Mitäs forkkalaiset tykkää Johannasta??