No, ei varmaan oo mikään yllätys että minä <3 rapmusiikki ja hiphopkulttuuri noin niinku ylipäätänsä

Seiskaluokalla joskus.. öö.. 7-8 vuotta sitten tutustuin Avaimen Punainen Tiili-levyyn ja sitä kautta sitten Fintelligenssiin, Kapasiteettiyksikköön, myöhemmin RDN/Royal Family-porukkaan ja sittemmin sen jälkeen Cheekkiin, josta on noussut varmaan se kaikista kuunnelluin artisti mun listoille (ainakin Last.fm väittää kovasti niin). Eminemiä oon kuunnellut Eminem Show levyäkin ennen, mutta en kauheesti sillon tykännyt siitä musasta. Real Slim Shady biisiä inhoon koko sydämestäni, hyi, nytkin etoo kun ajattelen sitä musavideota.. hrr!
Mut Suomirap ny on se sellanen kuunnelluin, jenkkiporukoista Eminemin lisäksi 50 cent sillon joskus oli hyvä, Jay Z:tä oon kuunnellu sillon tällön jonkun verran ja muitakin tyyppejä yhden kahden biisin verran, mutta en oo muuten tuotantoa intoutunut kuuntelemaan.
Mut et eihän rap mitään orkesterimusiikkia ole, että jotkut arvostaa armotonta kitarasooloa ja jotkut hienoa SOITETTUA livemusiikkia, jolloin tää musatyyli ei ehkä toimi, vaikka voin kyllä luvata että niiden nauhojen takana on tehty monta tuntia työtä ja hienosäätöä.. Mut rapmusiikissa kannattaiski arvostaa sitä, että lainit on jokanen väsänny ite RIIMEIHIN ja ne on yleensä tosi loogisia, fiksuja ja hauskoja juttuja joita ei ees välttämättä tajuu monenkaan kuuntelukerran jälkeen. Iteki hokasin yhestä Kapasiteettiyksikön biisistä ihan vähän aikaa sitte pari hauskaa juttua, vaik oon kuullu biisin ehkä tuhat kertaa.. Rapmusa eroo muutenki sen verta perinteisestä sanotuksesta, ettei suurin osa biiseistä kerro rakkaudesta tai erosta tai mihinkään siihen liittyvästä edes.
Mut en tiiä.. ite vaan joskus monttuauki kuuntelen ku joku kirjottaa sellasta settiä mikä vois melkeen oll mun elämästä ja sit se on niin hienosti vielä biittiin miksattu ja räpäytetty..
Cheek on sinänsä uurtanu hyvin tilaa rap-musalle Suomessa, vaikka Fintelligens onkin se ensimmäinen suunnannäyttäjä. Cheek muutenki hienosti sekotellu genrejen välistä linjaa fiittaamalla Mika Tauriaisen ja J. Aholan kanssa.
Fintelligensin Heruuks ja
En vaihtais päivääkään on toiminut mulle niiltä parhaiten, Cheekin tuotannossa on niin paljon hyviä etten jaksa alkaa erittelee ja
Kapasiteetin Mita tanaa on kyl kans jyty biisi..
Ihme ettei oo tullut mitään dissausta, räpäytys ku ei oo täällä koskaa ollu mitää hirveen suosittua harmillista kyllä.