Haittavaikutukset itse purijoille ovat kuitenkin selvät.
Muututaan aloitekyvyttömiksi ja saamattomiksi.
Ei tee hyvää aivoille, ei.
Khat-maissa passiivinen vaikutus on se, että yhteiskunta pysyy köyhyydessä, kun miehistä ei ole mihinkään.
Tämäntyyppiset aineet aiheuttavat nimenomaan keskittymiskyvyn lisääntymistä sekä tuovat energiaa ja tarmoa käyttäjälle.
Siksi niitä käytetään esim. ADHD lääkityksessä.
Itse Jemenissä matkustelleena olen nähnyt, miten khat käytännössä vaikuttaa yhteiskuntaan.
Khat saattaa hyvinkin lisätä energiaa, mutta suunnataanko se työntekoon? Ei. Khat on Jemenissä pätevä syy jättää työt tekemättä. Khatin pureskelu aloitetaan iltapäivällä ja jatketaan pitkin iltaa. Ja kun pureskellaan, pureskellaan miesryhmissä jutustellen ja istuskellen. Työn teosta viis!
Khat nielee valtavan osan jemeniläistalouksien rahasta. Olikohan se noin viidenneksen luokkaa? Khatista ei käytännössä ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vaan. Lisäksi khatia aletaan pureskella yhä nuorempana.
Ja mitä tulee tuohon poliittiseen analyysiisi pohjoisen Afrikan maista niin sen kai voimme jättää omaan arvoonsa.
Mutta siitä voidaan päätellä kiinnostavia ennakko-olettamuksia.
1) Jos miehistä ei ole mihinkään niin naiset eivät pysty nostamaan yhteiskuntaa köyhyydestä
2) Vain miehet ovat syyllisiä khatin pureskeluun
Tietäisitpä minkälaisista yhteiskunnista on kyse. Niissä naisen osa on yksi maailman heikoimmista, ei siellä nousta emansipaatioon ja yhteiskunnan johtoon noin vaan (jos ikinä...). Ja kyllä: khatin pureskelu on osa miesten sosiaalista kulttuuria. Toki naisetkin pureskelevat, mutta vähemmän.