Kylläpä oli kuumottava finaali! Ei niinkään tason takia vaan siksi, että putoamisuhan alla olivat Leena ja Enchant.
Enchant oli parhaimmillaan tässä finaalissa kun taas Leena huonoimmillaan. Mutta siitä ei pääse yli, että laulullisesti Leena on tässä kisassa ykkönen. Kirkas ääni, tarkka artikulaatio, erinomainen englannin kieli ja hienot nyanssit. Leenaa kuuntelee aina ilokseen, silloinkin kun esityksissä ei kaikki mene nappiin tai biisivalinta on huono, koska laulu kulkee niin hyvin.
Loppujen lopuksi kaksi suosikkiani tässä kisassa olivat Leena ja Enchant.
Kun Leena lauloi Diamonds and Pearls tuli vahvasti sellainen tunne, että Leena tunsi laulavansa viimeistä kertaa kisassa. Siinä oli haikeutta. En uskonut, että Leena jatkaa. Mutta niin vaan kävi!
Saa nähdä, miten Leena kasaa itsensä tai millaisin paukuin hän lähtee finaaliin. Ei helppo paikka, niin vahvasti Samuli ja Elias tuntuu koonneen kannattajansa. Mitään laullista ylivertaisuutta en heissä näe.
Samulissa on ärsyttänyt koko ajan tietyt seikat. Ja taas ne nousivat pintaan Samulin selittäessä suu mutrussa, kuinka erikoinen hän on. Voisiko Samuli joskus kertoa katsojillekin, mikä on se erikoisuus tarkalleen? Itse näen Samulissa tutunlaista gay sensitivityä - en mitään muuta mitä voisin erikoisuudeksi sanoa.
Ja eikös Samuli taas päässyt mainostamaan tunnetta. Sitä kuinka laulaa tunteella.
Minulle ei ole juurikaan mitään tunteita välittynyt.
Lähinnä olen nähnyt tietoisuutta omasta esiintymisestä, ulkokohtaisiin yksityiskohtiin keskittymistä. Kuten tänään toisessa biisissä, sen lopussa missä on laulun emotionaalisesti strateginen kohta Samuli keskittyi lähinnä siihen, miten pääsee sermin taakse. Minusta kautta linjan Samulin laulamiset ovat olleet ulkokohtaisia, parhaimmillaankin.
Ulkokohtaisuudessa Samulin suosikkitunne on kohtalonomaisuus. Sellainen tuima katse.
Hyvä vertailukohta oli tänään Enchantin Sami, joka lauloi niin tunteella ja niin lämpimästi Juha Tapiota.
Mielenkiintoisia ovat olleet Lindan kommentit Samulista. Ensimmäistä kertaa tuomari jätti kokonaan kommentoimatta laulajan esitystä tänään. Kyseessä oli Samuli ensimmäinen laulu ja Lindan kommentit. Linda ei sanonut halaistuakaan sanaa Samulin esityksestä. Miksi?
Entäs sitten Elias? No, ilmeisesti jokainen on suosikkinsa tähän mennessä määritellyt eikä mikään mitään muuksi muuta. Itse asiassa Eliaksen kakkosveto oli kyllä illan toiseksi paras esitys. James Bluntissakaan Elias ei ollut minusta aivan niin huono kuin tuomaristo antoi ymmärtää. Muistaakseni Eliaksen ääni soi siinä laulussa harvinaisen kauniisti. Mutta eikös Elias vetänyt senkin laulun överiksi ihan viime sekunneilla - täräyttämällä sen idioottihymynsä.
Mutta Eliaksen eduksi on sanottava se, että Eliaksessa on uskottavuutta.