Kirjoittanut: jensky
« : 07.04.2011 03:55:25 »Lainaus
Ja sen olen kyllä huomannut, että olet samaa mieltä kuin tuomarit.
Paremminkin olen sitä mieltä, että tuomarien kommentit ja kritiikki haukkuminen sonnaksi yms. aina kuin se kohdistuu omaan suosikkilaulajaan on hieman lapsellista ja siitä teen eriävän mielipiteeni. En ole aina samaa mieltä tuomarin kanssa JOS ilmaisen ymmärtäväni mistä heidän kritiikkinsä kumpuaa. Huomaat tämän, jos lukisit tarkemmin viestini.
Esimerkiksi tuomarit mollasivat Hennariikkaa (josta en erityisemmin pidä näin niinkuin laulajana toim.huom.) mutta itse pidin hänen esityksestään paljon ja mielestäni hän kuulosti paremmalta kuin koskaan. Kuitenkin ymmärsin myös tuomareiden mielipiteet, enkä pitänyt niitä turhana kritiikkinä, vaikka asian itse toisin koinkin. Meikä katsos pystyy myös näkemään asiat myös muiden kuin omasta näkökulmastani.

Lainaus
Ei, et esittänyt eroavaa "mielipidettä". Sinähän nimität tuomareilta omaksumaasi mielipidettä "rakentavaksi kriitiikiksi" vaikka se mielipide ei perustu mihinkään todellisuudessa tapahtuneeseën. Eli et pysty kertomaan, mitä Lotan olisi pitänyt tehdä tarkkaan ottaen toiisin. "Rakentava kritiikki" viittaa siihen, että mielide olisi jotenkin erityisen fiksu jopa niin, että laulajan olisi sitä syytä kuunnella. Vaikka tämä "asenne"juttu olisikin fiksu mielipide, siitä ei ole mitään apua, ellei kerrota tarlemmin, miten sitä "asennetta" olisi pitänyt oikein ilmentää.
Sanon, että tuomarien kommenteissa oli MYÖS rakentavaa kritiikkiä. Ehkä tajuamme rakentavan kritiikin eri tavoin. Lotan olisi pitänyt valita biisi, jonka sanat osaa varmasti, jonka hallitsee teknisesti ja laulaa se itselleen sopivimmalta sävelkorkeudelta. Eikä tämä tarkoita sitä, että Lotan esitys oli minusta ihan suatanan huono ja surkea ja sontaa. Vaan, että se olisi voinut olla parempikin JA että itse koin, että tuomarit antoivat hänelle myös rakentavaa kritiikkiä.
Lainaus
Enhän minä väittänyt, että Lotan olisi pitänyt olla vihainen. Kunhan kysyin, koska sinusta iloisella ilmeellä tehty esitys ei ollut hyvä. Epävarmuushavaintoja saat toki tehdä jokaisesta esiintyjästä, jota "inhoat". Tässä tapauksessa ne eivät ole kuitenkaan Lotan vika.
Voisitko näyttää minulle kohdan, jossa sanoin, ettei iloisella ilmeellä tehty esitys ollut hyvä?
Lainaus
Aivan, Nina oli sitä mieltä, että Lotta ei laulanut täydestä sydämestään. Ja nyt sinä olet samaa mieltä. Olisitko sitä mieltä - noilla sanoin - jos Nina ei olisi puhunut asiasta?
Sanoin jo omassa Lotta-palautteessani, että hänen kasvoiltaan paistoi epävarmuus ja epävarmana ei minusta voi laulaa täydestä sydämestään(=uskottavasti) Let me entertain you -kappaletta. Aiemmin olen kehunut Lottaa uskottavaksi ja loistavaksi esiintyjäksi, nyt hän vaan minusta näytti epävarmalta ja tämän totesin jo ENNEN tuomarien palautetta.
Lainaus
Ei pahemmin mokaillut aiemmin. Tarkastin asian vertaamalla laulun sanoja laulun lyriikkaan . Tein sen moneen kertaan. Joku yksittäinen sana muuttui toiseksi etkä sitä taatusti huomannut. Muutamassa kohdassa Lotta yhdisteli sanoja sellaiseksi pötköksi, ettei siitä tahtonut saada selvää. Mutta sellaista unohtelua ei ollut, että sinä olisit voinut huomata. Ja sellaisella unohtelulla ei ole väliä, mikä havaitaan vasta jälkeenpäin.
Itse kuulin ne sanapötköt pelkkänä löpölöpönä, ja oletin, että hän unohti sanat niistäkin kohdista. No, joka tapauksessa artikulointia olisi sitten voinut kehittää tai valita rytmisesti iisimpi kappale KILPAILUkappaleeksi.
Ja sanojen unohtelusta mainitsin heti ekassa Lotta-kommentissani, eli en havainnut sitä vasta jälkeenpäin

Lainaus
Niin, Nina puhui asiasta, mutta älä ota Ninan puheita totuutena. Ellet sitten pysty kertomaan, miten Lotan olisi pitänyt muuttaa esitystään.
Olen sanonut sen monta kertaa. Jos et sitä osaa lukea, niin ei voi mitään. En jaksa toistaa itseäni jatkuvasti

Lainaus
En kopoi tuomarien mielipiteitä omikseni , sorry. Lotan alaäänet menivät viihdyttävyyden kannalta ihan hyvin eikä vire kadonnut mihinkään. Tai jos olet eri mieltä, kerro missä kohtaa laulua vire katosi. Voin tietysti muuttaa mielipidettänikin, jos osaat täsmentää.Olen eri mieltä. Vire oli kateissa säkeistöissä ja kertseissä. Esitystä ei ole enää minulla digiboksissa ja katsomo ei toimi koneellani, niin en osaa sanoa kohtia.
Lainaus
Tarkat tekniset ja muut ohjeet esityksen parantamiseksi ovat rakentavaa kritiikkiä. Korkeamman äänen vaatiminen Lotan tapauksessa ei ole sellainen etenkään, jos ei tiedä, kuinka hyvin Lotta pystyy laulamaan tuollaisen kappaleen korkeammalta.
Lotta on laulanut korkeammalta ja hällä kantavat ylä-äänet, joten siitä voi tehdä oletuksen, että hän pystyy vetämään tämän biisin hyvinkin korkeammasta sävellajista.
Lainaus
Sitten jää kokonaan avoimeksi se, minkälainen Hennariikan pitäisi olla ollakseen "mahtipontisempi" laulaessaan rokkia. Ja edelleenkään "mahtipontinen rokkilaulanta" ei ole mikään laulajan taidon mittari vaikka sellaista kyllä vihjasit edellisessä viestissäsi.Missä kohtaa vihjasin sellaista? Kirjoitin: "hänellä ei äänenkäyttö vielä riitä kunnolla mahtipontisempaan rokkiin MUTTA varmasti tulee riittämään kun treenataan ja itsevarmuus kasvaa " enkä itse tuossa näe kyllä missään kohtaan sellaista, että minusta mahtipohtisen rokin hallitseminen on laulajan taidon mittari?

Siksihän laulutunneilla itsekin olen laulanut kaikkea tangosta heviin ja suomirockista Christina Aguileraan. Ei laulajana vaan kehity, jos laulaa pelkästään sellaisia biisejä, jotka sopivat omalle äänelleen parhaiten ja joita on helppo laulaa. Tämä ei toki tarkoita sitä, että Hennariikan täytyy alkaa myös esittää mahtirokkia keikoillaan MUTTA hänen on hyvä lauleskella sellaisia biisejä vapaa-ajallaan/laulutunneilla, koska niihin tarvittavan laulutekniikan oppiminen kehittää myös laulua niissä biiseissä, joita hän tulee esittämään.
Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että hennariikan pitää treenata vain mahtipohtista rokkia, vaan myös eri tyylisiä (ja omasta tyylistä kaukaisia) tsipaleita, koska siitä nimenomaan OPPII laulamaan. Harrastatko itse laulamista?
Lainaus
Tällainen vaatimus kohdistetaan aina (ihan aina) vain poppia laulaviin naisiin. Eli heidän pitäisi hallita myös örinähevi ollakseen "parempia laulajia", mutta örinäheviä harrastavien miesten ei pitäisi osata laulaa kuin Kristiina Brask, esimerkiksi.
Kuka tuollaisen vaatimuksen esittää? Kuka on puhunut örinähevistä? Laulajan on hyvä hallita useampi laulutekniikka, se nyt on vaan ihan maalaisjärjellä ajateltavissa oleva asia. laulajan ei tarvitse esiintyä kaikilla äänitekniikoilla, mutta esim. belttauksen treenaus voi hyvinkin kehittää laulajaa, samoin klasaritunnit eivät ole kellekään laulajalle pahitteeksi.

Meidän rinnakkaislaulutunnilla käy punk-laulajatyttö, joka siis esiintyessään laulaa punkisti = rääkyy. Laulutunneilla hän taas laulaa ihan erilaisia biisejä ja on sanonut monta kertaa, että nyt hän pystyy vetämään keikkansa paljon paremmin ja kestävämmin mitä aiemmin. Eri laulutyylit tukee toisiaan.
Ja olenhan minä täälläkin monesti penännyt esim. Ilpon kohdalla sitä, että hänen tosiaan kannattaa panostaa laulutunteihin (ja varmasti panostaakin) sillä hällä on toooodella hyvä ääni, mutta tekniikka vielä hakusessa hetkittäin. Tosin sekin paranee viikko viikolta, eli laulutreenien vaikutus näkyy jo nyt

Lainaus
Ja sinun kannattaisi jättää Ninan sanat huomioimatta, kun hän perustaa kritiikkinsä väitteeseen, että hän hallitsisi telepatian.
Ei minusta.
Lainaus
Tunnistan kasvojen ilmeet hyvin, mutta minä en koe tarpeelliseksi harrastaa keittiöpsykologiaa ja telepatiaa laulajiin, joita inhoan. En sitäpaitsi inhoakaan ketään...
Heijastit omista aivoistasi epävarmuusilmeitä Lotan naamalle - koska et pitänyt hänestä.
Paitsi nähtävästi inhoat minua, sillä harrastat kohdallani jo ties kuinka monetta kertaa keittiöpsykologiaa ja pistät Ninaakin paremmaksi (joka mielestäsi hallitsee telepatian) ja tiedät mitä alitajunnassani tapahtuu. Nämä psykologialöpinäsi ovat melkein yhtä hyviä kuin se, jolloin ehdotit minulle lääketieteellisiin testeihin menemistä
